• Redactie
  • 12 maart 2019 - 15:15

Wat je moet weten over Hondenziekte

Deze week waarschuwden verschillende media voor een dodelijke dierziekte vlak over de grens metDuitsland. Het gaat hierbij om Hondenziekte. Ook wel bekend als de ziekte van Carré. Inmiddels zijn er bij dierenartspraktijken al vele vragen over deze ziekte binnen gekomen. Honden die volgens het inentingsschema zijn ingeënt, zijn voldoende beschermd tegen de ziekte van Carré.

We zetten enkele antwoorden op binnengekomen vragen alvast voor je op een rijtje:

• Wat is Hondenziekte?

Het is een virus dat ontstekingen kan geven aan de neus, luchtwegen, longen, maag en darmen. Minder vaak voorkomend zijn ontstekingen aan de hersenen, ogen en de huid. In het ergste geval kan de hond aan de ziekte overlijden.

• Kan mijn hond ook ziek worden?

Veel honden in Nederland zijn gevaccineerd tegen Hondenziekte. Zij kunnen er nog wel ziek van worden, maar bij deze dieren zijn de klachten vaak minder ernstig.

Pups lopen het grootste risico. Zeker wanneer zij niet via de moedermelk antistoffen tegen deze ziekte hebben gekregen.

• Wat kan ik doen tegen Hondenziekte?

Als je de kans op ernstige gevolgen van Hondenziekte wil verkleinen, zorg dan dat jouw hond is gevaccineerd tegen deze ziekte. Dit type vaccin valt onder “levende hondenziekte-vaccins”, één van de snelst beschermende vaccins die beschikbaar zijn in de diergeneeskunde.  Binnen enkele uren na toediening kan vaccinatie een zinvolle bescherming bieden tegen ernstige ziekte en overlijden (maar het voorkomt niet direct besmetting door het virus, danwel verspreiding). Een volledige bescherming duurt enkele dagen (bij honden ouder dan 16 weken, als deze geen bescherming meer geniet van de antistoffen van de moeder). Wachten tot de Hondenziekte uitbreekt voor je gaat vaccineren is, ondanks dat het vaccin snel werkt, niet verstandig.

Vaccineren of titeren

Het is sowieso raadzaam om met jouw dierenarts te bespreken tegen welke ziektes jij jouw hond het beste kan inenten, of dat het wellicht zinvol is om te titeren. Dat laatste is een bloedonderzoek, waarin gekeken wordt of jouw huisdier voldoende antistoffen heeft.

Heb je twijfels of wil je meer informatie, neem dan contact op met jouw dierenarts.

Ook interessant: Wat is Rabiës?