• Margriet Nijenhuis
  • Redacteur
  • 31 januari 2018 - 15:07

Artikelen in de spotlight op Dierenarts.nl

Ook deze week verschenen er weer interessante artikelen op Dierenarts.nl. In de spotlight dit keer twee artikelen uit het Tijdschrift voor Diergeneeskunde. Een tijdschrift dat wordt uitgegeven door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde.

Zwerfkatten en de problemen die ze veroorzaken

Verwilderde katten en zwerfkatten zijn een probleem in Nederland. Ze kunnen ziektes overbrengen en gedragen zich als echte jagers en vangen ook beschermde diersoorten. Wat hieraan gedaan kan worden en hoe je als katteneigenaar jouw steentje kan bijdragen om dit probleem aan te pakken lees je in het artikel ‘Als de kat van huis is’.

De samenleving ziet verwilderde katten als een probleem. Ze zorgen voor overlast, brengen ziektes over, schaden de natuur en hun eigen welzijn. Over wat er moet gebeuren om de zwerfkattenproblematiek te verkleinen, lopen de meningen uiteen’.

Wat kan jij doen als de boer niet meer voor het vee kan zorgen?

Geen boer verzorgt zijn dieren moedwillig slecht. Desondanks komen er jaarlijks weer nieuwe gevallen in de media. De oorzaak? Vaak zijn dat financiële, sociale en psychische problemen! Door verminderde zorg voor dieren te melden bij het Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren wordt boeren in nood de helpende hand geboden en krijgen dieren weer de zorg die ze verdienen.

Meer over dit onderwerp kan je lezen in het artikel: ‘Vertrouwensloket Welzijn Landbouwhuisdieren wil problemen vóór zijn’.