Wat te doen bij een uitbraak van kattenziekte bij jou in de regio?

Er is in Ermelo en Harderwijk kattenziekte gesignaleerd. Vanwege de besmettelijkheid van het feline panleukopenievirus (FPLV), de ernst van de ziekte en de berichtgeving hierover in de media kun je als katteneigenaar natuurlijk ongerust worden.

Woon je in de regio van de uitbraak?

Als je een volwassen kat hebt, die elke drie jaar is gevaccineerd tegen kattenziekte, is er niets aan de hand. Heb je nog een kitten, dan is een extra vaccinatie met 16 weken aan te raden, evenals een eerdere vaccinatie dan met 12 maanden (tussen 9 en 12 maanden).

Groepsimmuniteit

Volwassen katten, die nog niet zijn gevaccineerd tegen kattenziekte, moeten zo snel mogelijk worden gevaccineerd om besmetting te voorkomen. Hoe meer vaccinaties, hoe meer bescherming tegen uitbraken. De zogenaamde groepsimmuniteit.

Ook binnenkatten moeten beschermd worden

Denk niet dat vaccineren niet nodig is als je een binnenkat hebt. Het gaat namelijk om een zeer besmettelijk virus dat makkelijk via kleding en schoenen van mensen kan worden overgedragen!

Samen sterk voor diergezondheid

De beroepsorganisatie van dierenartsen pleit al langer voor een hogere vaccinatiegraad van katten en honden in Nederland. Je leest er hier meer over. Help je mee om de katten in Nederland te beschermen tegen dodelijke ziekten? Laat je kat dan vaccineren! Samen sterk voor diergezondheid.

Wil je meer weten, heb je vragen of twijfels? Neem dan contact op met je dierenarts.