Voorkom onnodig leed: vaccineer je huisdier

In Nederland steken goed te voorkomen dierziektes regelmatig de kop op. Dat komt onder andere doordat (uit het buitenland gehaalde) pups dikwijls drager van besmettelijke dierziekten zijn. Veel van deze ziektes zijn met vaccineren te voorkomen, maar helaas is de vaccinatiegraad van huisdieren in Nederland te laag om groepsimmuniteit op te bouwen. De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) en dierenartsen in heel Nederland roepen diereneigenaren op om hun honden, katten en konijnen te laten vaccineren om zo onnodig leed te voorkomen.

Van besmettelijke dierziekten zoals Parvo en Kattenziekte kunnen dieren ernstig ziek worden, en soms zelfs overlijden. Hoewel er effectieve vaccins tegen deze ziektes beschikbaar zijn, is de vaccinatiegraad in Nederland veel te laag. Slechts 55% van de honden, 25% van de katten en 16% van alle konijnen wordt gevaccineerd. Als er te weinig dieren beschermd zijn door vaccinatie kunnen virussen en bacteriƫn zich snel verspreiden. De vaccinatiegraad moet gemiddeld genomen 70% zijn om groepsimmuniteit te bereiken.

Titeren

Wie zijn dier op maat wil laten inenten, of twijfels heeft over de bescherming van een pup uit het buitenland, kan ook kiezen voor titeren. In dat geval wordt een bloedtest gedaan, waarbij de hoeveelheid antistoffen in het bloed wordt vastgesteld. Alleen bij te weinig antistoffen is er een inenting nodig. Diereneigenaren kunnen bij hun dierenarts informatie inwinnen over of titeren past bij hun specifieke situatie.

Symptomen en gevolgen vermijdbare ziektes

Hond

Parvo: koorts, waterdunne bloederige diarree, braken, uitdroging en de dood.
Hondenziekte: hoesten, neusuitvloeiing, maagdarmklachten, zenuwverschijnselen en de dood.
Hepatitis of HCC (leverziekte): koorts, vergrote lymfeklieren bij de kaak, maagdarmklachten, bloedingen en de dood.
Ziekte van Weil (leptospirose): geen eetlust, braken, diarree, geelzucht, nierfalen en de dood.

Kat

Kattenziekte (feline parvovirus): koorts, bloederige diarree, braken, zenuwverschijnselen en acute dood, somszonder verschijnselen. Kattenziekte leidt tot hoge sterfte bij kittens.
Niesziekte: niezen, pijnlijke zweren in de bek, longontsteking, geen eetlust, hoornvliesontsteking (chronische) snotneus en (zelden) de dood.

Konijn

Myxomatose: bulten in de huid en slijmvliezen, longontsteking, ogen die dichtzitten, blindheid, geen eetlust ende dood.
RHD1 en RHD2: koorts, geen eetlust, inwendige bloedingen en acute dood.