• Margriet Nijenhuis
  • Redacteur
  • 16 mei 2018 - 12:01

Vijf paarden dood door Rhinovirus

Eerder meldden we al dat de paardenkliniek van Dierenkliniek Wolvega de deuren sloot wegens een uitbraak van Rhinopneumonie. Ook op andere stallen is een uitbraak geweest van het virus. Inmiddels is bekend dat Rhino in Friesland, Drenthe en Flevoland aan zeker vijf paarden het leven heeft gekost. Ze hadden de neurologische variant van het virus en zijn daarom geëuthanaseerd.

Paarden in quarantaine, maar gaan de goede kant op

Op de website van het Dagblad van het Noorden, geeft dierenarts Marco de Bruijn van de kliniek in Wolvega aan dat dertig paarden bij de paardenkliniek die daar voor behandeling stonden ook zijn besmet. Bij de meeste besmette paarden bleef het bij de verkoudheidsverschijnselen. Een aantal paarden kreeg wel neurologische verschijnselen maar De Bruijn geeft in het artikel aan dat het daar inmiddels ook beter mee gaat.

Richtlijn voor dierenartsen

Op de website van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde staat een richtlijn voor dierenartsen, voor wanneer er een uitbraak van Rhinopneumonie is. Marco de Bruijn was een van de dierenartsen die hieraan heeft meegewerkt. In die richtlijn wordt onder andere geadviseerd een stal/kliniek te sluiten bij een uitbraak. Dit is ook wat de kliniek in Wolvega heeft gedaan.

Kliniek weer open

Inmiddels staan alle besmette paarden van de kliniek op een andere locatie in quarantaine, zodat de paardenpraktijk ontsmet kon worden. De kliniek verzorgt woensdagavond (Hotel van der Valk, Wolvega) een voorlichtingsbijeenkomst over het rhinovirus.