• Margriet Nijenhuis
  • Redacteur
  • 5 juli 2017 - 18:26

Equine Infectieuze Anemie in Nederland

De besmettelijke ziekte Equine Infectieuze Anemie (EIA) is voor het eerst in Nederland aangetroffen. Het besmette paard is inmiddels geëuthanaseerd. Eerder werden er al negen gevallen vastgesteld in Duitsland.

De ziekte verspreid zich door bloedcontact. Dat kan via naalden, instrumenten of besmet plasma, maar ook door bloedzuigende insecten. Er wordt nu onderzocht hoe het Nederlandse paard besmet is met de ziekte. Volgens de NVWA heeft het paard deelgenomen aan wedstrijden (polo) waar ook Duitse paarden aan mee hebben gedaan.

Wat is Equine Infectieuze Anemie (EIA)?

Anemie betekent bloedarmoede. Bij Equine Infectieuze Anemie gaat het om een besmettelijke ziekte. Symptomen als koorts, sloomheid en gebrek aan eetlust kunnen wijzen op EIA, maar het hoeft niet. Er zijn namelijk ook paarden waarbij de symptomen bijna niet te zien zijn. Ook zijn er gevallen bekend die de eerste aanval niet overleven. Een paard dat deze ziekte heeft blijft dit het hele leven bij zich dragen. Erg vervelend, want voor de ziekte bestaat geen behandeling.

Vervoer en euthanasie

Door het in Nederland gevonden geval van EIA geldt er een exportverbod naar China, Zuid-Afrika, Zuid-Korea en Cuba. En hoewel het geen verplichting is, wordt geadviseerd een besmet paard te euthanaseren. Ook wanneer het paard geen merkbare symptomen heeft. Het besmette paard blijft namelijk besmettelijk voor soortgenoten.

Lees ook: Droes of Rhino? Waarschuw de dierenarts!