• Vivianne van Leeuwen
  • Erkende paardendierenarts en Geborgde Rundveedierenarts
  • 26 april 2017 - 10:44

Droes of Rhino? Waarschuw de dierenarts!

Stel: je paard heeft een flinke snotneus en koorts, en er staan meer paarden op stal met dezelfde problemen. Dan zal je dierenarts je waarschuwen dat je paard misschien wel droes of rhinopneumonie heeft.

Zodra één van deze ziektes in de mond genomen wordt, geeft dat vaak acute stress en paniek bij een paardeneigenaar of stalhouder. Er is sprake van extra onzekerheid, omdat niet meteen duidelijk is welke ziekte speelt.

Daarvoor zal je dierenarts monsters naar het laboratorium sturen om ze op ziektes te laten onderzoeken. Tot de uitslag bekend is kunnen uit voorzorg vast maatregelen getroffen worden om verdere verspreiding van de ziekte te voorkomen.

Verspreiding voorkomen

Bezorgdheid is zeker op zijn plaats, het zijn immers ziektes die dodelijk kunnen aflopen. De kans dat je paard echt zal sterven aan droes of rhinopneumonie is gelukkig maar heel klein. Verspreiding van dit soort nare paardenziektes kan ook goed voorkomen worden. Het is belangrijk dat paardenarts, paardeneigenaar en stalhouder samen maatregelen bespreken en afspraken maken.

Besmettelijke paardenziekte

Het is helemaal geen schande als een besmettelijke paardenziekte uitbreekt. Van alle paarden in Nederland krijgt 90% in zijn leven te maken met droes én rhinopneumonie. Veel paarden dragen de ziektes daarna hun leven lang bij zich, de zogenaamde dragers. Als de weerstand daalt, bijvoorbeeld door stress of transport, kan het paard weer bacteriën of virus uitscheiden.

Zo kunnen andere paarden besmet raken. Als de ziekte uitbreekt is het belangrijk zo snel mogelijk de zieke paarden te scheiden van (nog) gezonde dieren. Ook moet het bedrijf gesloten worden: geen paarden van het erf af en geen nieuwe paarden aanvoeren. Zo kan de schade beperkt worden.

Stil houden is niet verstandig

Jammer genoeg zijn er nog heel veel paardeneigenaren of stalhouders die stil willen houden dat hun paard een besmettelijke ziekte heeft. Soms gaat dat zelfs zo ver dat een stalhouder zijn klant adviseert geen dierenarts te bellen, maar het paard beter kan ‘uitzieken’. Dit kan komen door schaamte omdat hun stal ‘besmet’ is.

Het kan ook uit eigenbelang zijn: handelsstallen kunnen hun paarden (tijdelijk) niet kwijt als ze van een paardenbedrijf komen waar een ernstige besmettelijke ziekte heerst. Ook komt het voor dat stallen hun deuren pas sluiten na een paar dagen, als men de kans heeft gehad om wedstrijdpaarden tijdelijk te verhuizen. Heel. Erg. Dom.

Neem je verantwoordelijkheid

Als droes of rhino uitbreekt op een stal, zal dit uiteindelijk via social media toch naar buiten komen. Dan kun je als paardeneigenaar of stalhouder beter de eer aan jezelf houden en eerlijk zijn over het probleem. Zo kunnen directbetrokkenen eerlijke informatie krijgen over de ziekte, wordt het makkelijker om maatregelen door te voeren en ontstaat er begrip voor de situatie.

Vraag je dierenarts!

De dierenarts kan je helpen met een goed plan in het geval van een besmettelijke paardenziekte. Je dierenarts weet precies waar je op moet letten bij nog gezonde paarden en kan je veel tips geven om nieuwe besmettingen te voorkomen. Samen sta je sterk!

Lees ook: Pijnsignalen herkennen bij paarden