Dierenartsen en dierenwelzijnsorganisaties waarschuwen: Koop geen kortsnuitige hond.

Veel mensen vinden honden met een korte snuit schattig. Vooral hun ‘koddige’ uiterlijk en gesnurk. Dit snurken is niet schattig, maar zielig. 23 augustus is de consumentencampagne ‘Koop geen kortsnuit’ van start gegaan. De campagne is gelanceerd in een persbericht via stichting Dier&Recht. De dieren snurken omdat hun neus plat en misvormd is, hun neusgaten afgesloten zijn en hun luchtpijp geblokkeerd is. Deze honden hebben het erg benauwd. De afwijkende gedrongen lichaamsbouw en de enorme huidplooi boven de neus (neusplooi) veroorzaken veel problemen.

Het is in Nederland illegaal om te fokken met honden met een te korte snuit. De handel in deze dieren is echter wel toegestaan en ook de import is legaal. Zolang er geen handelsverbod is, kunnen honden ongehinderd uit het buitenland geïmporteerd worden en gaat de illegale fok in Nederland door. Door de consument bewust te maken van de vele welzijns- en gezondheidsproblemen hopen de organisaties de vraag naar deze honden te verkleinen. Als deze illegaal gefokte honden niet meer worden gekocht zal de handel en de fokkerij uiteindelijk stoppen en pas dan helpen we de honden echt! Er zijn richtlijnen opgesteld om kortsnuitige honden via de fokkerij te verbeteren. Koop alleen kortsnuitige honden die aan die criteria voldoen.

Opvallende posters in het straatbeeld, een sociale media actie en de campagnewebsite www.koopgeenkortsnuit.nl moeten mensen die van plan zijn een kortsnuitige hond te kopen van gedachten doen veranderen.

Levenslang lijden

Kortsnuitige honden hebben vaak last van:

• benauwdheid
  • hoofdpijn
  • oververhitting
  • slaapproblemen
  • gebitsproblemen
  • oogaandoeningen
  • ontstekingen in de neusplooi
  • oogbeschadigingen
  • rug- en nekhernia’s

Daarnaast kunnen ze zich door hun afwijkende bouw veelal alleen nog voortplanten via kunstmatige inseminatie. Pups worden vaak via een keizersnede geboren omdat het bekken van de moeder te nauw is en de kop van de pup te breed.

Hoge dierenartskosten

Behalve dat de honden extreem lijden is er nog een prijskaartje aan verbonden. Een kortsnuitige hond kost in aanschaf al snel 1.500 tot 2.500 euro. Een nieuwe eigenaar realiseert zich meestal niet dat daar nog hoge dierenartskosten bovenop komen. Voor operaties aan de luchtwegen, voor behandelingen van hernia’s, voor oogoperaties, correcties van de neusplooien en ga zo maar door. De kosten lopen zomaar op tot het drie of viervoudige van de aankoopprijs.

Je hebt al een kortsnuitige hond wat nu?

Als je al een mopshond, een Franse bulldog of andere kortsnuitige hond hebt dan is het verstandig om hem door een dierenarts te laten nakijken.

Via operaties kunnen de neusgaten wijder gemaakt worden, het gehemelte kan worden ingekort en overtollige slijmvliesplooien kunnen worden verwijderd. Dan heeft je hond in elk geval al meer lucht. De huidplooi op de neus kan verwijderd worden zodat deze geen pijnlijke ontstekingen meer veroorzaakt en soms is het nodig de oogleden te corrigeren om oogontstekingen te voorkomen. Zo zijn er ook nog andere behandelingen die het leed bij deze honden kunnen verminderen. Ga dus naar je dierenarts en overleg wat nodig is.

Verder is het belangrijk om overgewicht te voorkomen, en als je hond wat aan de stevige kant is om hem af te laten vallen. Overgewicht verergert namelijk alle klachten.