• KNMvD
  • 16 april 2019 - 13:35

Brucellose: besmettelijke hondenziekte ook gevaarlijk voor mensen

De zeer besmettelijke hondenziekte Brucellose, die ook op mensen kan worden overgedragen, werd voor het eerst in Nederland gevonden in 2016. De besmette honden kwamen uit Oost-Europa . De ziekte wordt veroorzaakt door de Brucella canis bacterie. .

Benaming

Brucellose staat onder verschillende benamingen bekend bij het grote publiek:

• Brucellose Mediterrane
  • Maltakoorts
  • Gibraltarkoorts
  • Middellandse Zee-koorts
  • Ziekte van Bang (naam wordt vooral gebruikt bij koeien)

Zoönose

Besmetting met Brucella Canis is, net als Lyme en Q-koorts, een zoönose. Dat zijn ziektes die overdraagbaar zijn van dier op mens. Het is daarom ook af te raden om puppy’s bijvoorbeeld Roemenië, Bulgarije en andere landen te halen, waar de ziekte voorkomt.
Er zijn nog geen gevallen bekend dat deze ziekte ook van mens op mens wordt overgebracht.

Besmetting

Besmetting bij honden gebeurt vooral tijdens de dekking, maar kan ook door contact via slijmvliezen. Direct contact met besmette dieren of materialen is dus een risico.

Brucellose bij dieren

De ziekte geeft bij dieren ontstekingen en vruchtbaarheidsproblemen. Door de besmetting worden bijvoorbeeld ook puppy’s te vroeg en/of dood geboren. Wanneer de klachten een chronisch karakter krijgen neemt de eetlust van het dier af met als gevolg vermagering.

Symptomen bij mensen

Mensen raken besmet door direct contact van de bacterie met slijmvliezen of beschadigde huid. Vooral mensen die bij de geboorte of abortus van pups in aanraking komen met besmette dieren lopen dus risico. Ook wanneer een hond je in je gezicht likt, vormt dit een risico.

Raak je besmet, dan kunnen de symptomen pas laat gemerkt worden. De ziekte heeft namelijk een incubatietijd van 1 week tot wel 7 maanden. Dit komt, omdat Brucella Canis een vervelende bacterie is die lange tijd het immuunsysteem kan ontwijken. De symptomen na besmetting met Brucellose bij mensen beginnen meestal met milde verschijnselen. Deze worden langzaam erger.

De meeste patiënten krijgen koorts die soms weer verdwijnt en terugkomt. Ook zijn er klachten als hoofdpijn, vermoeidheid, lusteloosheid, zweten en gewrichtsklachten. Wanneer de ziekte niet op tijd ontdekt wordt, verloopt het vaak chronisch. Dit staat te lezen op de website van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).

Goed opletten!

Dierenartsen in Nederland zijn inmiddels op de hoogte dat Brucellose in Nederland is gevonden. Als baasje is het ook belangrijk om goed op te letten. Sowieso wordt om deze reden afgeraden om honden uit het buitenland te halen. Zeker uit landen waar ziektes als Brucellose voorkomen.

Heb je vragen over deze ziekte? Neem dan contact op met je dierenarts!