Aanpak illegale hondenhandel en bijtincidenten

Door de toegenomen maatschappelijk aandacht voor illegale hondenhandel en bijtincidenten, zijn deze onderwerpen op de politieke agenda gekomen.

Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken heeft een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. Van Dam neemt maatregelen om illegale hondenhandel en bijtincidenten met agressieve honden te voorkomen. Hieronder een opsomming van een aantal maatregels uit de kamerbrief:

Illegale hondenhandel

• Het hondenregistratiesysteem wordt verbeterd;
  • Honden mogen alleen nog gechipt en geregistreerd worden door een dierenarts of een professionele chipper;
  • In het paspoort staan de vorige eigenaren en de gegevens van de dierenarts vermeld. Hiermee is voor de (potentiële) koper in één oogopslag de geschiedenis van de hond te zien.

Bijtincidenten agressieve honden

• Eigenaren van honden met een hoog risico op bijtincidenten moeten verplicht op opvoedcursus;
  • De staatssecretaris werkt aan een fok- en importverbod voor hoog risico honden;
  • Er dient een uniform registratiesysteem te komen waarin bijtincidenten worden bijgehouden;
  • In samenwerking met gemeenten wordt een meldpunt ingesteld waar gevaarlijk gedrag van honden of hinderlijk gedrag van hondenbezitters kan worden gemeld;
  • De staatssecretaris wil dat gemeenten de mogelijkheid krijgen om een gebiedsverbod op te leggen aan hoog risico honden, bijvoorbeeld voor plekken waar veel kinderen komen.

Lijst hoog risico honden

De staatssecretaris heeft een voorlopige lijst gepubliceerd met hondenrassen, look-a-likes en kruisingen van honden die een hoog risico vormen op agressief gedrag. Gemeenten kunnen de lijst – opgesteld door binnen- en buitenlandse experts – gebruiken om maatregelen op te leggen aan eigenaren van hoog risico honden. Hierbij kan je denken aan het verplicht aanlijnen van honden of een muilkorfgebod.

Lees ook: Campagne ‘Minder Hondenbeten’

N.B.: Tijdpad zoals genoemd in deze kamerbrief is niet haalbaar gebleken, de verwachting is dat dit in 2019 in gang wordt gezet.