Verantwoord gebruik van antibiotica

Voor sommige ziekten bij dier en mens is behandeling met antibiotica van levensbelang. Resistentie moeten we dus proberen te voorkomen, zodat deze middelen blijven werken. Hoe vaker antibiotica worden gebruikt, hoe groter de kans is dat bacteriën resistent worden.

Als we antibiotica willen blijven gebruiken, ook in de toekomst, moeten we ze op een verantwoorde manier inzetten. Daarom mogen alleen dierenartsen antibiotica voorschrijven na onderzoek van het dier. Geneesmiddelen vereisen namelijk altijd maatwerk voor dier en ziekte, want het kan giftig zijn of ongewenste effecten hebben bij verkeerd gebruik.

Testen geven zekerheid

Om zeker te weten of er bij je dier sprake is van een infectie, en met welk middel deze het beste te behandelen is, kunnen testen nodig zijn. Soms zijn ze zelfs verplicht. De dierenarts kan beter kiezen of antibioticum nodig is, en zo ja, welk antibioticum het meest geschikt is.

Gelukkig hoeft niet iedere ‘infectie’ behandeld te worden met antibiotica. Antibiotica werken bijvoorbeeld niet tegen virusinfecties en sommige bacteriële infecties gaan vanzelf over. Gezonde dieren kunnen sommige infecties zelf bestrijden, zonder daarvoor medicijnen nodig te hebben.

Overleg met je dierenarts

Als je je zorgen maakt over antibioticaresistentie: praat hier dan over met je dierenarts. Je dierenarts weet wat er met je dier aan de hand is en is je adviseur voor alle vragen op het gebied van de gezondheid en behandeling van je dier.

Tips

• 1
    Vertrouw je dierenarts als die zegt dat antibiotica niet nodig zijn.
  • 2
    Gezonde voeding en een gezonde levensstijl met veel bewegen, regelmatig vaccineren en ontwormen, en regelmatige medische gezondheidscontroles bij de dierenarts zijn belangrijk.
  • 3
    Gebruik geen overgebleven medicijnen van een ander dier (of mens) als je vermoedt dat er sprake is van een ziekte of infectie.
  • 4
    Door je handen te wassen met water en zeep en goed af te drogen met een schone handdoek kun je voorkomen dat bacteriën verspreid worden.
  • 5
    Laat testen uitvoeren als je dierenarts dat adviseert.
  • 6
    Geef het geneesmiddel precies zoals je dierenarts heeft voorgeschreven: sla geen dosering over en stop de behandeling niet zonder overleg met de dierenarts.