PETscan voorkomt veel dierenleed in de toekomst

PETscan is een landelijk registratiesysteem dat is ontwikkeld aan de Universiteit Utrecht door het Expertise Centrum Genetica Gezelschapsdieren (ECGG).

Met dit systeem kunnen dierenartsen op een heel eenvoudige en snelle manier diagnoses vastleggen die ze stellen bij honden en katten. Daarbij kunnen ze aangeven of het gaat om een rashond of raskat, een kruising of een look-a-like. Dat is een dier zonder stamboom, dat wel erg lijkt op een specifiek ras.

Ervaring van een dierenarts

Dierenarts Wabe Bakker is enthousiast: “Je kunt per dier dat je op spreekuur krijgt snel registreren in PETscan om welk ras het gaat en of er bijzonderheden zijn. Ook als er geen bijzonderheden zijn, is het zinnig dat te registreren.”

Vraag aan je dierenarts!

Hoe meer dierenartsen meedoen, des te duidelijker is te zien of bepaalde ziekten of aandoeningen vaker voorkomen in een bepaald type hond of kat. Dat kan helpen een diagnose te stellen als zo’n soortgenoot op spreekuur komt.

Als het om ernstige aandoeningen gaat, kunnen wetenschappers DNA-test ontwikkelen om te zorgen dat dieren met bepaalde genetische kenmerken niet in de fokkerij gebruikt worden. Fokkers kunnen zo stappen ondernemen om gezondere dieren te fokken.

Ga naar www.diergeneeskunde.nl voor meer informatie over de PETscan.

Hoe werkt PETscan?

PETscan is onderdeel van Fairfok en wordt ondersteund door de faculteit Diergeneeskunde, de KNMvD-GGG, Vetbase, Dactari, het Nederlands Kankerfonds voor Dieren en de Raad van Beheer. Hoofdopdrachtgever is het ministerie van Economische Zaken, verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Dieren.