• Mark van Dansik
  • redactie
  • 6 juli 2021 - 10:28

Oproep NVWA: meld reuzenteken

In 2019 en 2020 zijn 16 volwassen reuzenteken (Hyalomma) aangetroffen op verschillende plekken in Nederland. Hiervan werden er 14 aangetroffen op paarden, en 2 op mensen.

Hyalomma-teken komen onder andere voor in de landen rond de Middellandse Zee en kunnen met trekvogels ons land binnenkomen, maar ze kunnen ook meeliften op grotere dieren. Afgelopen mei werden meerdere reuzenteken aangetroffen op een paard dat kort daarvoor geïmporteerd was uit Spanje.

Reuzenteken kunnen ziektes overbrengen op dieren en mensen. Op paarden kunnen ze Babesia caballi en Theileria equi parasieten overbrengen, wat kan leiden tot de ziekte equine piroplasmose. Daarnaast kunnen paarden als gastheer mogelijk bijdragen aan verspreiding van voor mensenziekten, zoals Krim-Congo hemorrhagische koorts. De kans dat mensen, paarden en runderen deze ziektes oplopen in Nederland is momenteel gelukkig erg klein, meldt de NVWA.

Vinden en herkennen

Reuzenteken zijn, zoals de naam al zegt, groter dan de in de Nederland veel voorkomende schapenteken: reuzenteken zijn 5-6 mm, en schapenteken 2-3 mm, als deze nog geen bloed gezogen hebben.De reuzenteken zitten bij grote dieren (paarden, runderen) vaak aan de achterhand; vooral in liezen, uier, staartspiegel of achterbenen.

Voor meer informatie over reuzenteken en hoe je deze goed kunt herkennen, zie: www.nvwa.nl/reuzenteek en www.rivm.nl/tekenbeten-en-lyme/hyalomma-teken

Meld

De NVWA roept paardeneigenaren dan ook op om zich te melden wanneer ze een reuzenteek op hun paard aantreffen. Hun Centrum Monitoring Vectoren (CMV) volgt de komst van reuzenteken en de bijbehorende infectieziektes nauwlettend.

Heeft u een bijzondere teek gevonden? Meld deze dan zeker bij de NVWA.