• Thibault Frippiat
  • Erkende Paardendierenarts
  • 22 mei 2017 - 16:11

Maagzweren bij paarden: voorkomen is beter dan genezen!

Er zijn in Nederland meer paarden die aan maagzweren lijden dan gezonden paarden. Hoe te herkennen, behandelen en het liefst nog voorkomen? Dit leggen we daarom ook graag aan je uit.

Maagzweren zijn een veelvoorkomende aandoening van de maagwand met celvernietiging, die leidt tot het verschijnen van oppervlakkige beschadigingen van de maagwand. Deze aandoening ontstaat door een verstoorde balans tussen schadelijke factoren en de beschermende mechanismen in de maag. De risicofactoren van maagzweren zijn:

• Onaangepast rantsoen (hoge krachtvoerdieet, onregelmatig voeren);
  • Stress en transport;
  • Intensievere training;
  • Medicatie.

“Een te krachtvoerrijk dieet is een risicofactor voor maagzweren”

Symptomen maagzweren

De symptomen kunnen heel vaag zijn bij paarden en de mate van pijn is nauwelijks verbonden aan de ernst van de maagzweren: kleine letsels kunnen zeer pijnlijk zijn bij sommige paarden. Terwijl grote zweren geen enkel symptoom veroorzaken bij andere paarden.

De door de maagzweren veroorzaakte pijn uit zich bijvoorbeeld door:

• gedragsveranderingen;
  • tandenknarsen;
  • geeuwen;
  • verminderde prestatie en slechte conditie;
  • slechte eetlust en vermageren;
  • regelmatig terugkerende koliek;
  • pijn bij het aansingelen.

De pijn kan verergerd worden met de komst van voedsel of water in de maag.

Diagnose stellen

De klinische symptomen zijn niet specifiek genoeg om een ​​definitieve diagnose te kunnen stellen. Daarom is gastroscopie de enige manier om er met zekerheid achter te komen of je paard maagzweren heeft.

Met een lange en flexibele camera, kan de dierenarts de binnenkant van de maag van je paard beoordelen en een objectieve diagnose stellen. Dit gebeurt onder een kleine verdoving en kan tegenwoordig ook op stal plaatsvinden.

Indien mogelijk is gastroscopie zinvol, omdat:

1. In het geval er geen maagzweer is, is de (kostbare) behandeling misschien niet zinvol;
  2. De behandeling wordt aangepast aan de lokalisatie en gradatie van de maagzweren;
  3. Om de genezing te volgen, moeten we de maagwand voor, (eventueel tijdens) en na de behandeling kunnen beoordelen;
  4. Soms kan de dierenarts de oorzaken van maagzweren vinden tijdens de gastroscopie (larven op de maagwand) of d.m.v. biopten van de maag- en darmwand.

Behandeling maagzweren

Een behandeling van maagzweren heeft drie doelen:

1. Stoppen van de symptomen
  2. Stimuleren van het herstel
  3. Voorkomen van terugkeer van maagzweren en de complicaties.

Afhankelijk van de lokalisatie en de gradatie van de maagzweren, bestaat de behandeling uit het toedienen van medicatie en voedingssupplementen (beschermers van de maagwand). Aanpassingen van het rantsoen, de training en het management van het paard is ook noodzakelijk. Je dierenarts kan je helpen met het instellen van de beste behandeling voor je paard.

Maagzweren voorkomen

Voorkomen is altijd beter dan genezen, zeker in het geval van maagzweren. Hierbij een aantal tips om de maagzweren zo veel mogelijk te voorkomen:

1. Geef je paard 4 à 6 porties ruwvoer per dag, zodat hij nooit meer dan 6 uur zonder ruwvoer staat;
  2. Verminder de hoeveelheden krachtvoer en/of verspreid ze over meerdere maaltijden.
  3. Bied de hele dag water aan;
  4. Voorkom stress op stal en tijdens transport;
  5. Voeg door een dierenarts geadviseerde voedingssupplementen en/of olie toe aan het rantsoen bij gevoelige paarden.

Wil je meer weten wat jij in jouw situatie kan doen? Vraag je dierenarts voor het beste advies!