Klachtenreglement

Waar dierenartsen dagelijks gedreven hun vak uitoefenen kan altijd iets fout gaan. Dat is in de eerste plaats vervelend voor jou als eigenaar van een gezelschapsdier, maar ook voor de dierenarts. Wat de oorzaak van de onenigheid ook is, het is belangrijk om zo snel mogelijk tot een gezamenlijke oplossing te komen, om escalatie te voorkomen en ervoor te zorgen dat jullie beiden weer vertrouwen krijgen in elkaar. Een goede relatie is immers ook de basis voor de gezondheid van het dier.

Klachtenreglement

Om in dergelijke situaties snel een oplossing te kunnen bieden, heeft de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde een klachtenreglement ontwikkeld. Het reglement is er om structuur te geven aan de stappen die beide partijen kunnen nemen om het onderlinge vertrouwen te herstellen. De KNMvD heeft er vooralsnog voor gekozen het gebruik van dit reglement niet verplicht te stellen aan haar leden. Dat betekent dat het de dierenarts vrij staat om ervan gebruik te maken. Een klacht die bij ons binnenkomt geven we sowieso door aan de betreffende dierenarts. Het is dan aan de dierenarts of die de rest van het traject wil doorlopen.