Bravecto is goedgekeurd diergeneesmiddel

Nederlandse dierenartsen schrijven alleen goedgekeurde diergeneesmiddelen voor. Deze worden gecontroleerd door de Europese Geneesmiddelen Autoriteit (EMA) of door nationale geneesmiddelenautoriteiten. Het antivlooien- en tekenmiddel Bravecto kwam eerder in opspraak maar hoort ook bij de goedgekeurde middelen. Hier vind je de Factsheet Bravecto.

Petitie

Op vrijdag 24 november 2017 is er door een actiegroep een petitie over het gebruik en de verkoop van het antivlooienmiddel Bravecto overhandigd aan een medewerker van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Namens de KNMvD heeft dierenarts en KNMvD-bestuurslid Tjerk Bosje verschillende media te woord gestaan naar aanleiding van dit nieuws. Hij heeft uitleg gegeven over hoe dierenartsen omgaan met het geven van medicijnen en met het eventueel doorgeven van bijwerkingen.

Goedgekeurd diergeneesmiddel

De Europese Geneesmiddelen Autoriteit (EMA) verzamelde informatie in 2016 en begin 2017. Daarna heeft de EMA  in augustus van 2017 geconstateerd dat Bravecto veilig kan worden gebruikt. Een aanpassing van de bijsluiter is er wel geweest, maar dierenartsen mogen het middel gewoon voorschrijven. Er is dus geen reden om dierenartsen die het middel voorschrijven hierop aan te spreken.

Het is altijd verstandig om samen met de dierenarts te bespreken wat er in een bijsluiter staat en te bekijken welk middel het meest geschikt is voor een hond. Dierenartsen kunnen daar een deskundig advies over geven. Als er toch vermoedens zijn van bijwerkingen is het advies aan de diereigenaar en de dierenarts om via het ‘EU-formulier melding vermoedelijke bijwerking van diergeneesmiddelen’ de bijwerking te melden. Het formulier kan per e-mail of post worden opgestuurd.

Meer informatie over bijwerkingen staat op de website van het Europees geneesmiddelenagentschap (EMA).